Nyhetsarkiv
Nyhetsbrev
Legg meg til
NORSØK
6630 Tingvoll
Telefon: +47 930 09 884
e-post: agropub@norsok.no Redaktør: Anita Land
Fagredaktør: Grete Lene Serikstad

økofunn

Flere kjøper økomat

vekst-utklipp
Andelen som faktisk kjøper økomat, og ikke bare sier det, har økt fra 16 til 21 prosent fra 2006 til i år. Dette viser en undersøkelse som markedsanalysebyrået EcoCommerce har gjort i et landsrepresentativt utvalg av norske butikker.


Av Jon Magne Holten, Bioforsk Økologisk

Undersøkelsen Økobarometer 2007 viser også at det var flere som kjøpte økomat i fullsortimentsbutikker (23 prosent) enn i nærbutikker (16 prosent). Ultra og Coop Mega representerer butikker med fullt sortiment, og billigmatkjedene Rimi, Rema, Kiwi hører til blant nærbutikker.

Tre av fire positive
Tre av fire uttaler at de kan tenke seg å øke forbruket av økologisk mat. Kun en av ti sier de ikke handler økologisk mat i dag. Dette viser en annen fersk undersøkelse som Opinion har utført på oppdrag fra Statens landbruksforvaltning i forbindelse med kampanjen Naturlig bortskjemt mat.

Økning
På spørsmål om de pleide å kjøpe økologisk mat er det en helt klar positiv stigende trend fra foregående år, viser Økobarometer 2007. I 2004 svarte 55 prosent ja på spørsmålet, mens i 2007 svarte hele 76 prosent bekreftende.
 
Økobarometer 2007 ble utført i september og helt i begynnelsen av oktober i år. Til sammen ble 1253 gjort av kunder "på handletur" på vei ut av 22 norske butikker. Alle butikkene i undersøkelsen har et nokså godt utvalg av økomat, og vel halvparten av dem har satset litt på økomat.

Marcelle Askew, leder i EcoCommerce, påpeker at undersøkelsen ikke er representativ for alle dagligvarebutikker i Norge, siden mange ikke satser på økomat og har et svært lite utvalg økologiske produkter.  
 
Tidsrommet for kundeintervjuene var like før og helt i begynnelsen av økokampanjen Bortskjemtmat. Når resultatene før og etter kampanjestart ble sammenlignet, var det overraskende liten forskjell mellom dem.

Fullsortimentsbutikker
Av de som kjøpte økomat hadde flertallet kjøpt 1-2 økologiske varer (69 prosent), mens et mindretall (25 prosent) hadde tre eller flere økologiske varer i handlekurven sin. Sammenlignet med de tre foregående årene var det bare små forandringer.
 
Det var videre en tendens til at flere handlet flere økologiske varer i fullsortimentsbutikker enn i nærbutikker, noe som understreker disse butikkenes ulike profiler og kundegrupper.  

Les mer
>> Forbrukerne er opptatt av økologisk mat (Statens landbruksforvaltning - 21.11.2007)
>> ECOCommerce